Notícies

La FDM aborda la implementació de projectes esportius als Instituts d’Educació Secundària

 • , ,

El Complex Esportiu i Cultural Petxina va acollir la jornada tècnica ‘L’esport escolar a València, a debat’, organitzada per la Fundació Esportiva Municipal i l’Associació de Psicologia de l’Esport de la Comunitat Valenciana (APECVA). La jornada es va centrar en l’anàlisi i la planificació de l’esport escolar a la ciutat.

Si a la taula inaugural es va debatre sobre ‘Quins avantatges té la iniciació poliesportiva davant l’especialització primerenca en un esport?’, la segona ponència es va orientar a ‘Com impulsar projectes esportius als Centres i Instituts de Secundària?’.

.El professor Vicente Miñana considera que els tres principals causants de la inactivitat física són el trastorn per dèficit d’exercici, la dinapènia pediàtrica i l’analfabetització física, anomenats la Triada de la Inactivitat Física (TIF). Davant el massiu abandó de la pràctica esportiva entre els adolescents, els IES poden jugar un paper determinant en l’estímul per a l’activitat física i esportiva

Per promocionar hàbits saludables als centres educatius, la Generalitat ha aplicat el Projecte dEsport Activitat Física i Salut (PEAFS). En este sentit, Miñana creu “imprescindible” la formació i participació del professorat i equips directius dels centres, així com la coordinació del PEAF de centre, amb hores per a la seva implementació i desenvolupament.

El centre escolar, referent de lactivitat física

Així mateix, la professora de la Facultat de Magisteri de la UV, Alexandra Valencia situa l’escola com a referent per a la promoció de la salut, l’exercici físic i les conductes saludables a Secundària. Per això s’han de plantejar des d’una vessant coeducativa, inclusiva, a llarg termini i mitjançant estratègies com l’educació física de qualitat o patis actius, entre d’altres.

Per part seva, Enrique Cantón, vicepresident d’APECVA, va referir la importància de la psicologia esportiva en la implementació de projectes esportius en institucions i centres educatius. Considera tres eixos per als projectes esportius als centres: descriure les utilitats del servei; utilitzar una metodologia de treball i avaluació permanent i; estudiar tots els segments a què pot anar dirigit el projecte.

Finalment, el subdirector de Centres Docents de la Generalitat, Gustavo Martínez, va aclarir la normativa sobre l’ús de les instal·lacions educatives fora de l’horari lectiu i les competències de cada organisme per autoritzar-ne l’ús.