Els programes d’esport escolar de la FDM van reunir més de 22.000 menors durant el curs 2023/24
Escoles Esportives, Jocs Esportius Municipals i Escoles Esportives d’Estiu van ser els principals programes de promoció d’esport entre els més xicotets. A més, 5.800 persones que van participar en el programa ‘Esports al Barri’ i 260 entitats es van adherir al programa de prevenció de la violència en l’esport base ‘Tria eixos 5’
La Fundació Esportiva Municipal a través dels seus programes per al foment de l’activitat fisicoesportiva entre la població escolar, va aconseguir reunir 15.668 alumnes durant el passat curs escolar. Sens dubte, tot un èxit de participació de la població valenciana més jove que, gràcies a estos programes, veu fomentats els seus hàbits esportius i saludables.
Un dels principals programes de la FDM són les Escoles Esportives, en les quals durant el passat curs van participar 5.400 alumnes/as (2.958 xics i 2.442 xiques) entre els 4 i els 18 anys. L’objectiu del programa és l’ensenyança esportiva amb l’objectiu de familiaritzar primer i especialitzar després a l’alumnat amb l’esport. Abasten 26 modalitats esportives: Escacs, Atletisme, Bàdminton, Bàsquet, Handbol, Colpbol, Esgrima, Esport adaptat (FESA i FEDI), Frontenis, Futbol sala, Gimnàstica rítmica, Gimnàstica artística, Hoquei, Judo, Karate, Pàdel, Pilota Valenciana, preesport, Rem, Rugbi, Tenis de taula, Triatló, Voleibol i Waterpolo i es realitzen en horari extraescolar.

A més, i amb l’objectiu d’afavorir la igualtat d’oportunitats, el nombre d’alumnes/as amb bonificació o exempció de quota ha sigut de 2.434 (45% del total). Els alumnes participants en el programa, que es desenrotlla de setembre a maig, procedien de 80 centres escolars (72 de caràcter públic i 8 concertats).
Per part seua, l’esport escolar competitiu va reunir 10.268 esportistes en la Fase Municipal dels Jocs Esportius de la Comunitat Valenciana, que en el curs 23/24 va celebrar el seu XLIII edició. Els Jocs Esportius Municipals de València suposen una adaptació del fenomen competitiu servint com a complement a l’activitat esportiva que desenrotllen els/les xiquets i jóvens en edat escolar entre 6 i 18 anys en totes les categories de formació.

Amb estes xifres es recuperen els nivells de participació pre pandèmia en una competició que abasta totes les categories de formació: Benjamín, Aleví, Infantil, Cadet i Juvenil. Futbol sala, bàsquet, atletisme i voleibol, són els esports amb major participació, amb 3.150, 2.917, 1.485 i 1.0005 esportistes respectivament. La participació procedent d’equips de fora de la ciutat de València es traduïx en 2.347 esportistes i suposa un 22.85% de la participació total. Puja quasi un 3% respecte a la passada edició. Mentres que la participació d’esportistes locals creix al voltant del 1,5%, situant-se en el 77,15% del total dels participants dels JJDDMM.
D’altra banda, l’FDM també va organitzar durant el curs 23/24, 23 escoles esportives durant els períodes de vacacions escolars. Estos períodes són els de Setmana Santa, estiu i Nadal que, en total, van sumar una participació de 6.588 alumnes/as, dels quals 449 van ser bonificats.

Esports al Barri i prevenció de la violència
D’altra banda, l’FDM també va organitzar durant l’any passat 2024 el seu programa de ‘Esports al Barri’, enfocat a la promoció i dinamització de l’esport en els barris de la ciutat. Es van celebrar 10 jornades al llarg de l’any, amb més de 5.800 persones assistents i una mitjana de més de 280 xiquets i xiquetes per jornada, la qual cosa consolida l’acolliment del programa entre les famílies i la població escolar.
El programa ha visitat barris de tots els districtes, incloent també pedanies com Castellar-Oliveral i Benimàmet, contribuint a descentralitzar l’oferta esportiva i acostar-la a tots els racons de la ciutat. A través de jornades gratuïtes a l’aire lliure, este projecte recorre els barris valencians oferint a xiquets, jóvens i famílies l’oportunitat de practicar una àmplia varietat d’esports com a hoquei, triatló, vóley, escacs, pàdel, handbol, karate i rugbi. Estes activitats, organitzades en col·laboració amb federacions i clubs locals, no sols fomenten hàbits saludables, sinó que també permeten als participants conéixer l’oferta esportiva i les instal·lacions municipals del seu entorn.

Més enllà de la pràctica esportiva, “Esports al Barri” té un fort component social i comunitari. Les jornades inclouen activitats lúdiques com pintacaras i globoflèxia per als més xicotets, i busquen integrar a tota la ciutadania, incloent-hi persones amb discapacitat i població immigrant. Amb una assistència mitjana de 1.500 persones per jornada, el programa ha demostrat ser un èxit en participació i en la promoció de l’esport base i popular a València.
Finalment, i pel que fa a la prevenció de la violència i foment de valors en l’esport base l’FDM desenrotlla el seu programa ‘Tria eixos 5’. Impulsat per la Fundació Esportiva Municipal de l’Ajuntament de València en col·laboració amb l’Associació de Psicologia de l’Esport de la Comunitat Valenciana (APECVA), és una ferma aposta per erradicar la violència en l’esport base i fomentar un entorn més humà, respectuós i educatiu per als jóvens esportistes. Esta iniciativa, que es desenrotlla en el marc dels Jocs Esportius Municipals, i les 260 entitats participants tenen l’obligació d’adherir-se al programa i designar un responsable de joc net, figura clau en l’aplicació dels principis ètics i de convivència dins i fora del terreny de joc.

El nucli del programa residix en la promoció activa de cinc valors fonamentals: respecte, companyonia, esforç, aprenentatge i diversió. A través de formacions específiques per als responsables de joc net i d’avaluacions periòdiques per part dels entrenadors sobre el comportament de jugadors i àrbitres, es busca generar una cultura esportiva que transcendisca el competitiu per a centrar-se en el creixement personal i col·lectiu. Esta estructura es complementa amb tallers gratuïts dirigits a pares i mares, impartits per professionals de la psicologia esportiva, amb l’objectiu de reforçar el rol educatiu de les famílies i la seua influència en l’entorn emocional dels menors.