Maratón Valencia deixa a la ciutat quasi 40 milions d’euros en gasto turístic en una edició que va contribuir a la reactivació després de la dana
L’informe d’impacte econòmic de l’Ivie demostra el valor del Maratón Valencia en l’economia de la ciutat de València, malgrat reduir-se un 1,4% el nombre de participants per les cancel·lacions de corredors patides després de la dana. El Maratón Valencia va aportar a les arques públiques 13,1 milions d’euros en la seua última edició, un 19,2% més en termes reals que l’any anterior
El Maratón Valencia Trinidad Alfonso Zurich s’ha convertit des de fa anys en un esdeveniment clau en l’economia de la ciutat de València, però l’estudi d’impacte econòmic que elabora l’Ivie (Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques) certifica més si cap que la celebració de la seua última edició el mes de desembre passat va contribuir a la reactivació econòmica, turística i social després de la tragèdia de la dana que va assotar la província de València setmanes abans, ja que va deixar a la ciutat i la seua àrea metropolitana 39,9 milions d’euros en gasto turístic.

L’informe de l’Ivie reflectix el positiu impacte en l’economia, turisme i renda valenciana, malgrat les cancel·lacions de corredors inscrits en les setmanes prèvies, que va reduir la participació de 35.000 inscrits a poc més de 32.000 participants. El gasto associat a la celebració del Maratón Valencia inclou, tant el gasto en l’organització, xifrat en 6,8 milions d’euros, com el gasto turístic realitzat pels participants i els seus acompanyants procedents de fora de València, que s’eleva a 39,9 milions d’euros. Malgrat eixa lleugera reducció de corredors del 1,4% respecte a l’edició de 2023, eixe gasto turístic ha crescut un 23,2%. El major pes dels participants estrangers, que ja suposen el 63% del total, enfront del 57,1% de l’edició anterior, explica bona part d’este augment, ja que estos participants que arriben de fora del país romanen més dies a la ciutat i el seu gasto mig diari és major que el dels participants nacionals (161,1 enfront de 194,7 euros). D’estes xifres es deduïx que per cada euro gastat en l’organització de la marató es generen 5,9 euros a través del gasto turístic.
Eixa injecció de demanda en l’economia valenciana impulsa la xifra de negocis, la renda (PIB) i l’ocupació de la regió. En concret, segons revela l’informe –elaborat pel director adjunt de l’Ivie, Joaquín Maudos, en col·laboració amb les economistes de l’institut Eva Benages i Silvia Mollá–, el Maratón Valencia 2024 va aportar 23,9 milions d’euros al PIB (renda) de la Comunitat Valenciana, un 16,3% més en termes reals que l’any anterior. A més, va permetre la creació de 732 ocupacions equivalents a temps complet durant un any, enfront dels 600 de l’edició anterior.

Des del punt de vista de la generació de riquesa, la Maratón Valencia Trinidad Alfonso Zurich té un important efecte tractor, ja que per cada euro de gasto inicial invertit en l’organització es generen 3,5 euros de renda (PIB) en l’economia valenciana. Eixe efecte tractor s’ha anat ampliant al llarg del temps, ja que l’impacte en renda s’ha multiplicat per 11 en termes reals des de l’edició de 2011 i per més de 14 en el cas de l’ocupació.
Per branques d’activitat, en 2024, el sector servicis és el que concentra la major part dels impactes econòmics de la marató (87,6% en termes de renda i 89,8% en termes d’ocupació), especialment l’hostaleria (9,6 milions d’euros en renda i 354 ocupacions); les activitats immobiliàries i servicis empresarials (4,6 milions i 56 ocupacions) i el comerç (2 milions i 99 ocupacions).

Més de 13 milions en impostos
A més de generar renda i ocupació, la celebració de la prova també comporta un impacte fiscal a través de la recaptació d’impostos lligada tant als gastos d’organització com els derivats del gasto turístic de participants i acompanyants. En total, la Maratón Valencia 2024 va aportar a les arques públiques 13,1 milions d’euros, un 19,2% més en termes reals que l’any anterior. Esta xifra suposa que, per cada euro que es destina a la seua organització, es generen 1,9 euros en impostos recaptats.
Segons Joaquín Maudos, director de l’estudi, “la Maratón Valencia ha fet un pas més en 2024 en la seua internacionalització, ja que el 63% dels corredors venen de fora d’Espanya. D’esta manera, i malgrat caure la xifra de participants per la dana, ha augmentat el gasto en turisme esportiu, la qual cosa ha portat l’edició de 2024 al màxim en la seua aportació al PIB i a l’ús de l’economia valenciana”. La Directora General de la Fundació Esportiva Municipal, Mª Ángeles Vidal, ha assenyalat que “estes dades no deixen cap dubte de per què la ciutat ha de continuar apostant per un esdeveniment així”.
En la quantificació de l’impacte econòmic de la Maratón Valencia 2024 no s’ha tingut en compte la xifra superior al milió d’euros que la prova, corredors i patrocinadors van destinar conjuntament a la reactivació esportiva amb diferents accions solidàries en les localitats afectades per la dana, ja que es materialitza en un gasto distint al que realitzen els participants (turisme esportiu) i el necessari per a organitzar la prova. |
Descàrrega informe impacte econòmic complet
https://www.valenciaciudaddelrunning.com/revistas/44-MVTA-2024-ivie/